Každý by chcel lojálneho a produktívneho pracovníka. Ale ako takého nájsť?
A čo ak by som vám povedal, že možno v tom akí kandidáti sa na vás nalepia, máte prsty?
Niekedy zdanlivo nesúvisiace veci spôsobujú veľké rozdiely vo výsledku.
A práve touto zdanlivo nesúvisacou a najpodceňovanejšou inštanciou pri výberovom procese toho dobrého pracovníka je to, že chýba dlhodobá stratégia firmy.
Dlhodobá stratégia firmy je nejasná – čo to spôsobuje?
Malé a stredné firmy častokrát zanedbávajú dôležitosť dobre definovanej stratégie, ktorá hoci sa vám to môže zdať neurčité, je súčasťou výberového procesu.
Manažmentu častokrát chýba dostatočne jasný obraz budúcnosti spoločnosti a pritom je to životne dôležité kritérium pre dobrých kandidátov, aby zareagovali na váš inzerát o voľnom pracovnom mieste.
Ak nemáte jasný obraz budúcnosti, žiadateľ o prácu nebude vo vás a v jeho budúcnosť v tejto firme veriť.
Nejasná vízia budúcnosti spôsobuje, že tí dobrí kandidáti budú váhať alebo dokonca utečú. Na druhej strane to neodstraší tých, ktorí len hľadajú pracovnú istotu a nezaujíma ich dlhodobá budúcnosť a prosperita firmy.
Takisto nedostatok nových výziev v potencionálnej práci a firme má katastrofálny dopad na dobrých kandidátov. Toto je práve kvôli veľmi špecifickej prirodzenej vlastnosti: produktívni ľudia majú tendenciu priaznivo zareagovať na nové výzvy. V skutočnosti ich dokonca pri hľadaní novej práce vyhľadávajú, aby si dokázali, že sú dobrí!
Nejasne definovaná budúcnosť firmy má za následok tiež nedostatočný opis práce v inzeráte. Obyčajne je takýto inzerát všeobecný, čiastočne opisujúci zodpovednosti a funkcie postu, ale nepojednáva o žiadnej pridanej hodnote, napríklad vo forme účelu tohto postu.
Ak je stratégia spoločnosti nejasná, dobrí kandidáti môžu cítiť neistotou v tom, že firma sama nevie kam smeruje. Toto je smrteľná chyba pri výbere dobrých kandidátov, pretože dobrí kandidáti sa nebudú báť vyziev, ktoré im predhodíte.
Dobre. Aké je riešenie?
Profil vhodných kandidátov sa zmenil. Nie vždy sa zhoduje s tým, čo firma ponúka. Vaša správa musí zahŕňať viac než len ponuku dobrého platu a skvelú pracovnú atmosféru.
Skutočne dobrí a hodnotní kandidáti sú priťahovaní budúcnosťou a vyhľadávajú nové výzvy.
Odporúčania:
- vyjadrite vašu víziu budúcnosti
- urobte výzvy a ciele verejne známe, interne i kandidátom na výberovom procese,
- vytvorte konkrétny inzerát, ktorý vytvorí reakciu u dobrých kandidátov,
- jasne definujte kritériá pre výkonnosť,
- definujte post/prácu v termínoch jej účelu a pridanej hodnoty pre firmu.
Riešenie:
DOBRÍ kandidáti chcú vidieť jasnú víziu budúcnosti vašej firmy. Tiež chcú cítiť, že v nej je pre nich dostatok príležitostí a výziev, aby dokázali, čoho sú schopní. „Vedieť kam smerujete“ je priorita pri výberovom procese.
Majte to ohľadom budúcnosti vašej firmy vyjasnené „vo svojej hlave“. Najmenšia pochybnosť ohľadom budúcnosti, môže byť citeľná a toho správneho kandidáta odradí. Tým, že odhalíte to, ako vidíte budúcnosť svojej firmy je pre kandidáta častokrát tak dôležité ako jeho kariérny plán.
„Precíznosť vašej „vnútornej vízie“ budúcnosti priamo ovplyvňuje presvedčenie DOBRÉHO kandidáta.“
A to je na dnes všetko.
Spravte si svoju domácu úlohu a vypracujte si, kde sa so svojou firmou vidíte o 10 rokov. A využite to pri najbližšom výberovom procese – pohovore.
Odplašíte lajdákov a môžete odhaliť skutočne hodnotného kandidáta a možno vášho budúceho riaditeľa vašej firmy.
Ak sa vám tento článok páčil, prepošlite ho svojmu známemu.
Nespoliehajte sa pri výbere ľudí na náhodu. Spoliehajte sa na vedomosti. Rád vám pomôžem nájsť toho pravého človeka.
Napíšte mi na kovac@personalnyspecialista.sk
- 16 najlepších otázok na pohovor s kandidátmi (a čo hľadať v ich odpovediach) - 14. októbra 2017
- (Ľudia z praxe) Radim Jančura: o tŕnistých začiatkoch Regiojet - 18. decembra 2016
- Robíte túto hlúpu chybu pri práci so svojim personálom? - 11. decembra 2016